Conceptuele kunst met agressie als opvallend object
Agressie zien we overal om ons heen. Via de hedendaagse mediavoorzieningen wordt het publiek het liefst nog live op de hoogte gebracht van de meeste verschrikkelijke voorvallen. Maar naast de negatieve aspecten van agressie zijn er ook wel degelijk positieve invloeden. Te vaak onderbelicht maar wel terdege aanwezig. De positieve en negatieve effecten van agressie onderzocht kunstenares Mariëlle de Bruijn die met haar conceptuele vrouwelijke torso de kijker aan het denken zet.
En dat is nu juist de bedoeling van de 21-jarige Nootdorpse kunstenares. Nog studerend maar nu al doende met aansprekende projecten met veel diepgang. Wellicht met een te grote dosis psychologie beladen maar De Bruijn’s bedoeling is wel dat de kijker wordt mee getrokken om de achterliggende gedachte een onuitwisbare plek te geven. Constructief sterk met altijd specifieke invalshoeken die soms chaotisch over lijken te komen. Een drukke, altijd bezige dame die een diversiteit van materialen in haar objecten verwerkt. Werken uitgevoerd in contrasterende of juist harmoniserende kleuren, afhankelijk van de doelstelling van de autonome kunst.
Het project waar nu aan wordt gewerkt heeft de jonge kunstenares de veelzeggende Latijnse titel Aggredior meegegeven.
Terug naar de basis met bodycultuur en uitgevoerd met bijzondere elementen. Agressiviteit, assertiviteit, dominantie en natuurlijke driften die soms aangeboren en genetisch zijn bepaald. Emotie en transparantheid met interactie waarbij lichaam en geest in een betekenisvol spiritueel ritme zowel de positieve als negatieve agressiviteit in zich heeft. Het omzetten van aggredior naar aggredo is de beheersing die veelal tot uitdrukking komt door lichaamstaal.
De vrouwelijke vormen van het torso zijn bewust asymmetrisch weergegeven waarbij de agressiviteit een rol speelt. ’Een vernieuwende status’, zoals de kunstenares dit zelf noemt. De huid is heel bijzonder opgebouwd uit het uiterst kneedbare brooddeeg die laag op laag werd aangebracht om vorm te creëren. Ook treffend de afwerking met als basis een broodzak. Symbolisch uitgewerkt met fleurige pasteltinten, waarbij de positieve elementen een aanknopingspunt zijn naar de jeugdjaren waarin een gezonde dosis agressiviteit nodig is om een bestaansrecht op te bouwen.
Een diepzinnig conceptueel object dat de kijker blijft trekken om telkens weer elementen in te zien die ons doen nadenken over zowel de negatieve als positieve aspecten van agressiviteit. Daarin is De Bruijn met verve geslaagd.