Werken van Marianne en Jos Wolthaus bij Galerie Kolff
Bij Galerie Kolff in Zoeterwoude Dorp is vanmiddag een expositie geopend met werken van het in Leiden wonende echtpaar Wolthaus. Naast prachtige zwart-wit foto’s van Jos, de verfrissende combinatietechnieken van Marianne met abstracte textiele vormen, uitgevoerd met delen van zwart-wit foto’s in combinatie met spannende kleurvlakken.
Duurzame kunst, zo kunnen wij het rustig stellen,want alles valt onder het hergebruik van oude, vaak afgedankte materialen die belangrijke aspecten leveren aan de essentie. De bezoekers krijgen werken voorgeschoteld die de aandacht op de één of andere manier blijven trekken. De uiterst gedetailleerde uitvoering laat je niet los. Steeds meer is te zien in de textiele weefsels die juist in die landelijke en rustiek gelegen boerderij van Galerie Kolff perfect tot hun recht komen.
Ook rust straalt uit de mooie stukken van Jos en Marianne Wolthaus die in Zoeterwoude Dorp geen onbekenden zijn. In de periode van 1979 tot 1995 was Jos predikant in Zoeterwoude Dorp. Het oecumenische gedachtegoed met vergaande samenwerking tussen de diverse geloofsovertuigingen, paste prima in de ideeën die Jos en Marianne ook internationaal hadden opgedaan.
Nu, na 17 jaar afwezigheid weer terug in Zoeterwoude Dorp met een prachtige expositie. Nadat Jos in 2006 met emeritaat was gegaan, werden de altijd latent aanwezig kunstzinnige invalshoeken weer opgezocht. Marianne zette zich weer aan het weven en ging zich bezighouden met het verwerken van duurzame kunststof objecten in textiele weesfels. Daarbij ontdekte zij met name de zwart-wit fotografie. Ook Jos pikte de draad op en ging studeren aan de Fotoacademie te Amsterdam.
De fotografische zwart-wit werken van Marianne Wolthaus-de Ridder zijn typerende macro-opnames met een heel specifieke dieptescherpte. Alles wat je maar kunt bedenken dat refereert aan textielverwerking, zoals knopen en spoeltjes is met de nodige lichtinval heel minutieus en met behoud van materie vastgelegd.
Achter de collages van textiele weefsels van Marianne Wolthaus zit een ander verhaal. Duurzaamheid is daarin een heel belangrijke drijfveer. De details van de elementen vormen een ontdekkingsreis waarbij wegdromen is toegestaan zodat de achterliggende diepere betekenis ontdekt kan worden. De door Jos tijdens zijn studie afgedankte zwart-wit foto’s zijn als kleine reepjes genaaid aan het textiel. Een onmiskenbaar verrassend zoekplaatje en boeiend onderwerp waarin steeds meer te ontdekken is. De Zeeuwse kust en Regenboog lijken monotoon maar door het selectief inzetten van kleine kleurvlakjes komen er fantastische beelden naar voren. Ook die kleurvlakjes bestaan uit hergebruikt fotomateriaal dat normaal gesproken dienst doet voor het kalibreren van digitale fotoapparatuur en printers. Traditionele technieken met digitale invloeden.
Een sterk grafisch contrast is aanwezig in de werken van Jos Wolthaus die manoeuvreert tussen het lichtste wit en het donkerste zwart. Alle beelden behelzen een achterliggende boodschap, welke direct bij de toeschouwers komt bovendrijven. Krachtig aanwezige werken waarop de omgeving van het Leidsche LUMC en het project Achter de Ramen, waarin zeer toepasbaar verwerkt een oud raam (dat bij het grof vuil vandaan werd gehaald) met daarop beelden van gebody painte dames achter vensterglas.
De expositie in Galerie Kolff is te zien tot en met 30 september 2012. De openingstijden zijn op zaterdag en zondag van 14.00 – 17.00 uur of na telefonische afspraak. Het adres van Galerie Kolff is Noordbuurtseweg 2, Zoeterwoude Dorp. Het telefoonnummer is 071 – 5801458.
Voor meer beelden van de werken van Marianne en Jos Wolthaus klik hier.
Jos en Marianne Wolthaus
Jos groeide op in Oegstgeest en had van jongs af aan belangstelling voor antiek, kunst, literatuur en archeologie met vooral het zoeken naar de achterliggende boodschap van de scherven. Studeerde theologie en pedagogiek in Amsterdam. Marianne werkte op het vormingscentrum Oud Poelgeest in Oegstgeest en gaf lessen in textiele vorming. Ondermeer spinnen, kleuren, weven en zij maakte prachtige wandkleden. Eind jaren 60 vertrok het gezin naar Berlijn waar de studie werd voortgezet en de handel in antiek voldoende opbracht om in het levensonderhoud te voorzien.
Terug in Nederland werd Aarlanderveen de plek waar de kandidaat predikant zijn studie afrondde. In 1979 kwam het gezin naar Zoeterwoude Dorp, op dat moment één van de meest vooruitstrevende gemeenten op het gebied van het oecumenische gedachtegoed. En dat was predikant Jos als geen ander op het lijf geschreven, die voor die tijd best wel vernieuwende ideeën op kerkelijk gebied had. Die ruimte was er in Zoeterwoude volop en hij werkte nauwgezet samen met de andere kerkgenootschappen.
In 1995 namen Jos en Marianne afscheid van Zoeterwoude en tot zijn emeritaat in 2006 is Jos predikant geweest in Leiden.
Maar het verhaal gaat verder want ook nu nog wordt er door Jos en Marianne pastoraal werk gedaan en staat Jos zo af en toe op de kansel. Tussentijds is Jos zich verder gaan ontwikkelen in de fotografie, zijn ultieme passie vanuit het verleden en hij ging weer studeren aan de Fotoacedemie in Amsterdam. Dit met verbluffende resultaten, zie daartoe zijn beelden van ondermeer frivool gebodypainte dames achter vensterglas. Deze zijn te zien bij Dirk en Annemarie Kolff in Zoeterwoude.
De passie van Marianne, naast al het pastorale werk, is altijd de ondersteuning van man Jos geweest alsmede de zorg voor de kinderen. Een bijzonder belangrijke opdracht laten we daar duidelijk over zijn. Het kunstzinnige met textiele weefsels is een periode latent aanwezig geweest maar bloeit nu weer helemaal op. Naast de verfrissende textiele vormen met kunststof objecten wordt ook met zwart wit beelden heel specifiek en nauwkeurig materialen, die verbonden zijn met textiele stoffen, prachtig in beeld gebracht. De detaillering is schitterend en in zwart-wit komen deze foto’s prachtig tot zijn recht. Terug naar de Grote Zoeterwoudse polder waar de geweldige drive van Jos en Marianne nu weer te zien is.